أخبار عاجلة

نهاية الدراما بتوقيع رواد السوشيال .. والمؤلفين والمخرجين توقعات المشاهدين تجعلنا نغير بأحداث المسلسلات

كتبت / سامية عبد القادر

أصبح السوشيال ميديا لها دورا كبيرا في معرفة بل وتغير أحداث المسلسلات وخاصتا التي عرضت في الشهر الكريم ومن أكثر هذه المسلسلات التي جذبت جمهور السوشيال ميديا وجعلت الناس يكتبون نهايتها مبكرا ،جعفر العمدة،وباباالمجال،والاجهر ،والمداح ماجعل المؤلفين والمخرجين يغيرون بالاحداث نظرا لحرق المشاهدين مشاهد المسلسل القادمة…    .فهل سيكون السوشيال ميديا سببا في تغير نهايات المسلسلات الفترة القادمة في حين أن مؤلفين من رواد التأليف  يرفضون اصلا تدخل الفنانين فمابال لو كانوا عاشوا في هذا العصر هل كانوا سيرضخون لتدخل السوشيال ميديا..منهم عظماء المؤلفين الراحلين وحيد حامد ومحمد صفاء عامر ومصطفي محرم واسامة أنور عكاشة ومهدي يوسف .. والمتوجدين المتميزين ايضا يرفضون أي تدخلات للفنانين في أعمالهم منهم يوسف معاطي وعبدالرحيم كمال  . ..فكان ،لموقع هايدي نيوز ،هذا التحقيق مع بعض كتاب السيناريو الشباب وجيل الوسط وبعض النقاد في ظاهرة توقعات جمهور السوشيال ميديا ومدي استجابة المؤلفين والمخرجين لتوقعاتهم أو تغير هذه التوقعات..

المؤلف محمد صلاح خطاب ..الضغط من جهات الإنتاج اقوي من السوشيال..

أعرب الكاتب  الشاب محمد صلاح خطاب  مؤلف مسلسل ،اللعبة ٢،عن رأيه في تغير احداث المسلسلات التي عرضت في شهر رمضان الكريم وعموتغير بعض احداث العمل والنهليات نظرا لرؤية السوشيال ميديا موضحا ، ،،عن رأيه قائلا مش هاكون راضي عن توقع المشاهدين احداث المسلسل وكمؤلف هشوفه سخيف  ومش هغير .مادام باني من الاول خط سير واللي يغير معندوش  وجهة نظر اورؤية درامية أو فنية  ثابتة واثق منها ومتمسك ببها

واذا غيرت بيكون في حالة ضغوط فنية  لاان في مصر ليس المؤلف صاحب الرأي  الاقوي اللي بيفرض رغم أنه الأحق بهذا لاانه صاحب السيناريو والفكرة.

لكن احيانا جهات الإنتاج أو المخرج أو بطل العمل بيضغطوا علي المؤلف .ولااسف بيضطر المؤلف يستجيب بكلامهم عشان عايز يشتغل ويبقا له اسم ومكانة تخليه هو اللي يفرض رؤيته بعد ذلك دون تحكم ..

الكاتب احمد سعد والي…انا ضد تغير النهايات ..

أوضح الكاتب  الشاب احمد سعد والي .مؤلف مسلسل ، اللعبة ،. عن تغير ن أية احداث المسلسلات نظرا للترندات واراء السوشيال ميديا..قائلا أنا مع وضد تغير النهايات .

أما مع انا المؤلف بيحصله حالة من النضج وتناول الموضوع بشكل أفضل وممكن  دقيقة عن دقيقة حيث ممكن اكون كاتب العمل من شهر وأشعر بعدها أن النهاية مش هي فتقوم بتغيرها وممكن رأي يتغير بين دقيقة والتانية حيث اري ان الأحداث مش مناسبة ..

واحيانا محبش حد يتحكم فيه أن علي السوشيال.مش عشان الناس حرقتلي النهاية بتوقعاتهم وتخيلتهم  وآرائهم فاغير  النهاية ..

يعني ممكن عامل قصة اهل الكهف وعشان  عارف الناس عارفين النهاية فاقوم بتغير النهاية عشان اجدد لهم ..في حاجات مسلمات مينفعش تنغير ..

المهم التناول عامله ازاي نفس المشهد معمول في الخناقة يكون معكولةغي مسلسل تاني بشكل مختلف ومثلا لو بنتكلم عن محمد سامي هو بيعمل جمل اللي تعلم مع الناس عمل خناقة في السيدة زينب مختلفة هو عارف  .امتي يوقف الخناقة مفيش خناقة لتقف والناس تقف تقول جمل لبعضهم لكن تكنك محمد سامي بيعرف يعمل ده  بيوقف ويقولوا جمل لبعض .يعني في سنة من السنين يوقف الخناقة ويقوله يامحمد يانمر اتفرج علي ابنك.وفي ،جعفر العمدة، ياحمادة يتفتح الله اتفرج علي عيالك .تكنك مختلف.الناس عارفه ومستنيه خناقة بينه وبين شوقي .

يعني ممكن يغير ده عشان الناس عارفه لكن هو عرف يعمل ده بشكل متميز أنه مثلا خلي اخوه سيد يضربه بشكل كوميدي عشان يحط لمسة مختلف بالأناقة هو محمد سامي متميز في ده يعمل حاجة مختلفة..

احمد عبدالله ..ارفض الاستجابة لجمهور السوشيال ميديا..

أوضح الكاتب المتميز احمد عبدالله، مؤلف مسلسل،رمضان كريم  أن هناك اعمال تاريخية واعمال لقصص حقيقية واعمال تتبنى وجة نظر كاتب او مخرج لايستطيع احد تغير مصير ابطاله او تغيير احداثه اما الاعمال التى تكتب خصيصا لموسم رمضان ومزاج السوشيال ميديا فيمكن التغير ولانملك لوم اصحاب الاعمال وخصوصا لو نجح العمل.

وأكد أنه لا يقوم بتغير نهايات أعماله استجابة لجمهور السوشيال ميديا.وانه واثق من تميز نهاية أعماله التي لايتوقعها أحد بسهولة.

دعاء حلمي…السوشيال ميديا مهمة ويتكون مفيدة حيث بتقدر نوصل لصناع العمل ردود الفعل المبكرة.

…..

أوضحت الناقدة والكاتبة المتميزة دعاء حلمي عن رأيها  ،عن

تغير النهايات ..المخرج ممكن يعلي علي الجمهور.حاس الجمهور عارف النهاية المسلسل فيقوم بعمل نهاية مختلفة .

مش بيدور علي السياق الدرامي بيدورا علي التريند.

وده مش كويس لاانه بيكون ليس متفقا مع السياق الدرامي

والسوشيال ميديا  مش مضرة لاانها يتصيد الأخطاء وتقول ردود الأفعال هتكون ازاي وأنهم يجودوا لافضل  لكن بتقدر تقدر تقول لصناع العمل ده هيكون كويس ده سئ.

ومحمد سامي دائم تقديم الاسهال في المشاعر وموسيقي تصويرية غير مناسبة…

احمد سعد الدين…محمد سامي أضاف مشهد لكنه لم يغير في احداث جعفر العمدة .والسوشيال بتفيد.

أوضح الكاتب والناقد المتميز احمد سعد الدين عن رأيه  ،في تغير نهايات مسلسلات رمضان مع اراء جمهور السوشيال ميديا مؤكدا حيث تغير النهاية في مدرستين .مدرسة يتزعمها أسامة أنور عكاشة وجميله يكتب المسلسل من أ اللي ي لايريد تحكم أحد في العمل أو إضافة احداث ولا تتغير احداث ولا يأتي نجم يقول ضيف لي مشهد شيل لفلان ماكانش ليسمح لده لكن في نفس الوقت .لو حصل حدث ما هو يضيفه بنفسه ..مثلا في أثناء تصوير مسلسل ليالي الحلميه أصيب شريف منير بالعصا السابع وقف نصوشه.في الوقت ده اجتمع  أسامة أنور عكاشة مع المخرج إسماعيل عبدالحافظ نضيف خناقة عشان نقول ده تسبب في إصابة شريف .

الغردقه - شارع الشيراتون القديم بجوار فندق روما علي البحر - تليفون  0653447115  موبايل  - 01020238453

عن 1

شاهد أيضاً

تكريم المهندس أحمد شوقي في حفل مهرجان الفضائيات العربية

كتبت – هبه شتيوي أُقيمت الدورة الـ15 من مهرجان الفضائيات العربية، مساء السبت 14-9-2024 ؛ …